ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 11 Μαρτίου 2011
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Γενικός Γραμματέας Αθλητισμού Πάνος Μπιτσαξής απέστειλε στην Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία την παρακάτω επιστολή:
Κύριε Πρόεδρε,
Η ατμόσφαιρα που επικρατεί στην κοινή γνώμη από τις καταγγελίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, αλλά και από το θλιβερό σκηνικό διαμόρφωσης των καταγγελιών αυτών, είναι πραγματικά αποπνικτική και επιβάλει άμεσες αποφάσεις.
Η οργάνωση του ποδοσφαίρου στηρίζεται στην αρχή του αυτοδιοίκητου, που σημαίνει με απλά λόγια, ότι το συντεταγμένο ποδόσφαιρο οφείλει να φροντίζει τα του οίκου του και να διασφαλίζει το ίδιο την αξιοπιστία και τη φερεγγυότητά του και την τήρηση της νομιμότητας, χωρίς παρεμβάσεις και ρυθμιστικές δράσεις της Ελληνικής πολιτείας.
Η Κυβέρνηση έχει επανειλημμένως δηλώσει, ότι σέβεται το αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου, έχει όμως επίσης κατηγορηματικά αποσαφηνίσει ότι το αυτοδιοίκητο τελειώνει εκεί που αρχίζει το δημόσιο συμφέρον.
Μέσα σε αυτές τις παραμέτρους διεξήχθη, πέρυσι, ο διάλογος της Ελληνικής πολιτείας με την ΕΠΟ, που είχε ως αποτέλεσμα, την αναμόρφωση του πειθαρχικού κώδικα της ΕΠΟ, τις αλλαγές στο σύστημα της αθλητικής Δικαιοσύνης και τις ρήτρες βίας στις συμβάσεις του ΟΠΑΠ. Η έννοια του δημόσιου συμφέροντος κύριε Πρόεδρε, όπως το έχουμε διευκρινίσει δημόσια σε πολλές περιστάσεις, δεν είναι γενική και αφηρημένη, ούτε θεωρητική. Συνδέεται με την σταδιακή εξάλειψη των δύο μεγάλων παθογενειών, που διαχρονικά μαστίζουν το ποδοσφαιρικό γίγνεσθαι, τη βία και την διαφθορά, τόσο γενικά, όσο και ειδικότερα στην αξιοπιστία των πρωταθλημάτων. Συνδέεται άρρηκτα με το γεγονός, ότι το Ελληνικό ποδόσφαιρο χρηματοδοτείται, στη δύσκολη οικονομική συγκυρία την οποία διανύουμε, με ιδιαίτερα μεγάλα ποσά, το αυτοδιοίκητο επομένως ποδόσφαιρο είναι στην ουσία, όπως το γνωρίζουν οι πάντες, κατά ένα μεγάλο του μέρος κρατικοδίαιτο.
Πριν ένα περίπου χρόνο, ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλος Γερουλάνος είχε σαφέστατα συνδέσει την άμεση ή την έμμεση κρατική χρηματοδότηση με τη σταδιακή εφαρμογή από το συντεταγμένο ποδόσφαιρο όλων των αναγκαίων μέτρων που είναι απαραίτητα για την εξάλειψη της βίας και κάθε εστίας διαφθοράς και ανυποληψίας. Οι κρατικές χρηματοδοτήσεις ανεστάλησαν για αρκετούς μήνες και επανελήφθησαν με τις ρήτρες του ΟΠΑΠ, όταν επήλθε η αυστηροποίηση του πειθαρχικού κώδικα και η αναμόρφωση της αθλητικής Δικαιοσύνης.
Η πολιτική αυτή ισχύει και σήμερα και θα ισχύσει και στο μέλλον. Η πολιτική αυτή σημαίνει απλά, ότι οι χρηματοδοτήσεις της ελληνικής πολιτείας προς το συντεταγμένο ποδόσφαιρο δεν είναι άνευ όρων και δεν είναι για κανένα δεδομένες. Είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένες με τις παραμέτρους δημοσίου συμφέροντος, που αναφέρονται παραπάνω. Τη θέση αυτή συμμερίζεται απολύτως ο ΟΠΑΠ, ο οποίος στην υπόθεση της εξυγίανσης του Ελληνικού ποδοσφαίρου συντάσσεται με την πολιτεία πλήρως.
Η Ελληνική πολιτεία διατηρεί το δικαίωμα, κατά την κρίση της, και σταθμίζοντας το δημόσιο συμφέρον να διακόψει, εν όλω ή εν μέρει, καθώς και να εξαρτήσει από προϋποθέσεις την κρατική χρηματοδότηση και σύντομα θα λάβει τις απαραίτητες αποφάσεις. Και είναι επιβεβλημένο να το πράξει, αν δεν πεισθεί, ότι έχουν ληφθεί οι αποφάσεις που απαιτείται να ληφθούν για την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του ποδοσφαίρου.
Υπό τα παραπάνω δεδομένα και με βάση την ανάλυση της συγκεκριμένης κατάστασης, που έχει διαμορφωθεί, εκτιμώ ότι πρέπει να ληφθούν οι αποφάσεις για τις οποίες έχουμε ήδη λεπτομερώς και σε βάθος συζητήσει.
1). Η Super League, υπό τις περιστάσεις, με τον τρόπο που λειτουργεί, αλλά και με τη συμπεριφορά σημαντικών παραγόντων που την απαρτίζουν είναι ακατάλληλη να διοργανώσει πρωτάθλημα. Η ΕΠΟ φέρει την ευθύνη, απέναντι στην Πολιτεία, για την φερεγγυότητα και την αξιοπιστία όλων των πρωταθλημάτων. Οι τεχνικές παράμετροι του παραπάνω θέματος για το επόμενο πρωτάθλημα πρέπει να αποσαφηνιστούν αμέσως. Μέσα στις παραμέτρους αυτές η ΕΠΟ οφείλει να προσκομίσει σαφές σχέδιο με το οποίο να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά σε οργανωτικό και πειθαρχικό επίπεδο, τα θέματα της βίας και της αξιοπιστίας.
2). Απαιτείται η λήψη αποτελεσματικών μέτρων για την θωράκιση της διαιτησίας, και του πειθαρχικού ελέγχου των διαιτητών αλλά και των παραγόντων.
Απαιτείται η θέσπιση ενός πλήρους κώδικα δεοντολογίας διαιτητών και παραγόντων η παράβαση του οποίου να επιφέρει απώλεια της ιδιότητάς τους. Η επιλογή των διαιτητών, αλλά και η μετάκληση ξένων διαιτητών όταν είναι αναγκαίο, πρέπει να γίνεται με σύστημα που εξασφαλίζει πλήρως την διαφάνεια και την αμεροληψία.
3). Έχουμε τέλος συζητήσει διεξοδικά την πείρα που αποκομίζουμε φέτος στο θέμα της βίας και την ανάγκη θέσπισης αποτρεπτικών ποινών για:
α). τα βεγγαλικά, τις κροτίδες, και εν γένει τις επικίνδυνες για την ομαλή διεξαγωγή των αγώνων εύφλεκτες ύλες.
β). τον μηχανισμό διακοπής των αγώνων με κανονιστικούς αυτοματισμούς όταν απειλείται η σωματική ακεραιότητα αθλητών και νομίμως παρευρισκομένων στον αγωνιστικό χώρο
γ). την περαιτέρω αυστηροποίηση των ποινών σε επεισόδια ευρείας κλίμακας και την υποτροπή.
Αναμένω τις θέσεις σας για τα παραπάνω θέματα και είμαι στη διάθεσή σας για την αποσαφήνιση των σημείων που απαιτούν τεχνική επεξεργασία.