ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα 21 Φεβρουαρίου 2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σε επίκαιρη ερώτηση Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τον Αθλητισμό απάντησε σήμερα στη Βουλή ο Υφυπουργός Πολιτισμού & Αθλητισμού, Γιάννης Ανδριανός.
Τα βασικότερα σημεία της ομιλίας του κ. Γιάννη Ανδριανού ήταν τα εξής:
Α. Πρωτολογία
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω πρώτα απ’ όλα να σας ευχαριστήσω για την ευκαιρία που μου δίνετε να εκθέσω αναλυτικά τις δράσεις και τη συνολική πολιτική θεώρηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τον αθλητισμό, αλλά και να δώσω συγκεκριμένες απαντήσεις στα ζητήματα που θίγετε, πολλά από τα οποία έχουν όντως πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.
Θα ξεκινήσω με δύο επισημάνσεις:
Πρώτον, οφείλω να σας επισημάνω ότι ο τρόπος με τον οποίο συντάξατε το κείμενο της Επερώτησης δεν βοηθά στην συζήτηση των θεμάτων που θίγετε. Μάλιστα, αποκαλύπτει είτε προχειρότητα, είτε άγνοια των δομών της κυβέρνησης.
Αναφέρω ενδεικτικά:
Η είσπραξη των βεβαιωμένων χρεών σε ΠΑΕ και ΚΑΕ, καθώς και το ΤΑΙΠΕΔ είναι αντικείμενα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών.
Οι ίδιες οι ΠΑΕ και ΚΑΕ, ως Ανώνυμες Εταιρίες, ανήκουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Η φυσική αγωγή στην δημόσια εκπαίδευση, καθώς και οι αθλητικές ακαδημίες είναι αρμοδιότητα πρωτίστως του Υπουργείου Παιδείας, όπως άλλωστε αναφέρετε κι εσείς στο κείμενο της Επερώτησης.
Η χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την συντήρηση των αθλητικών εγκαταστάσεων που βρίσκονται υπό την ευθύνη τους, είναι, όπως καλά γνωρίζετε, αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών – ανεξαρτήτως του αν η ΓΓΑ συνδράμει ουσιαστικά τους δήμους στην κατεύθυνση αυτή.
Θα είχε λοιπόν νόημα να κάνατε το προφανές και να καταθέτατε την Επίκαιρη Επερώτηση και προς τα παραπάνω Υπουργεία για να σας απαντήσουν κατά το μέρος της ευθύνης τους.
Σε κάθε περίπτωση, στο χρόνο που έχω στη διάθεσή μου θα προσπαθήσω, επιγραμματικά, να απαντήσω και στα ερωτήματα που εκ παραδρομής απευθύνετε
στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Η έμφαση προφανώς θα είναι στα ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου που εκπροσωπώ.
Δεύτερον, ως προς τα γραφόμενα στην Επερώτηση: Προφανώς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι αυτονόητο δικαίωμά σας να εκφράζεστε κατά τον τρόπο που επιλέγετε. Και προφανώς, ο αντιπολιτευτικός οίστρος δικαιολογεί πολλά Όμως όταν εκτοξεύετε κατηγορίες, οφείλετε να τις τεκμηριώνετε.
Γράφετε πως «η πολιτεία χαρίζει χρέη ή σκορπά αφειδώς κονδύλια για τις Αθλητικές Εταιρίες(ΠΑΕ και ΚΑΕ) παραχωρώντας τους γήπεδα με σκανδαλώδεις όρους και με αδιαφανείς διαδικασίες. Στο ίδιο πελατειακό πλαίσιο, πάσης φύσεως «παράγοντες», μαζί με τις εκάστοτε αθλητικές ηγεσίες, εξώθησαν και συνεχίζουν να εξωθούν τις κρατικές υπηρεσίες στην αυθαιρεσία, στην ανομία και την σπατάλη».
Σας ζητώ λοιπόν από το βήμα της Βουλής να πείτε στον ελληνικό λαό τι χρέη χαρίζει σήμερα η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού στις ΠΑΕ και τις ΚΑΕ, τι κονδύλια μοιράζει αφειδώς, ποιοι είναι οι σκανδαλώδεις όροι και ποιες οι αδιαφανείς διαδικασίες, ποια είναι τα συγκεκριμένα περιστατικά όπου οι κρατικές υπηρεσίες εξωθούνται στην αυθαιρεσία, στην ανομία και την σπατάλη.
Λέτε παρακάτω: «Το διαπλεκόμενο τρίγωνο ‘πολιτικό σύστημα – επαγγελματικός αθλητισμός – αθλητικά ΜΜΕ’, παρά την ηθική και οικονομική κρίση στην οποία έχει περιέλθει ,συνεχίζει να αλληλοεξυπηρετείται».
Πείτε μας συγκεκριμένα τι εννοείτε μ’ αυτή την αποστροφή. Και αφού μας το πείτε, στείλτε τα στοιχεία στη Δικαιοσύνη. Γιατί η Δικαιοσύνη, όπως διαπιστώνετε, λειτουργεί. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν τα δικαιολογεί όλα η αντιπολιτευτική σκοπιμότητα.
Και αυτό, όχι τόσο σε ό,τι με αφορά προσωπικά, που εκ της θέσης μου έχω τη δυνατότητα να σας απαντήσω από το πλέον επίσημο βήμα της Βουλής αλλά κυρίως σε ό,τι αφορά εκείνους τους εργαζόμενους στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού που υπηρετούν με δέσμευση και συνέπεια την υπόθεση του αθλητισμού,σ’ αυτή την πολύ δύσκολη συνθήκη.
Γιατί εντέλει ενώ καταγγέλλετε δήθεν συντελούμενη απαξίωση της ΓΓΑ, με τα όσα άκοπα γράφετε φτάνετε να συμβάλετε εσείς σ’ αυτό που καταγγέλλετε.
Ιδιαίτερα λοιπόν σήμερα, σ’ αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συνθήκη για την πατρίδα και την κοινωνία μας, οφείλουμε να επιδεικνύουμε τη μεγαλύτερη δυνατή σοβαρότητα και υπευθυνότητα.
Στην ουσία λοιπόν των όσων αναφέρετε στην Επερώτησή σας:
Οι δημοσιονομικές συνθήκες είναι δεδομένες. Οι πόροι είναι εξαιρετικά περιορισμένοι. Και όπως συμβαίνει πάντα σε τέτοιες κρίσεις, ο πολιτισμός και ο αθλητισμός πλήττονται βαρέως.
Ζητάτε περισσότερους πόρους για τον αθλητισμό. Κι εγώ μαζί σας! Αλλά θα πρέπει να μας πείτε πού θα βρούμε αυτούς τους περισσότερους πόρους.
Και μομφή θα θεωρούσα να μου λέγατε σήμερα πως αυτούς τους περιορισμένους πόρους που διαθέτουμε, τους κατανέμουμε άδικα, αναποτελεσματικά, με αδιαφάνεια. Αυτό όμως δεν μπορείτε να το πείτε. Γιατί και πλήρως διαφανείς και σύμφωνες με το γράμμα του νόμου είναι όλες οι διαδικασίες που ακολουθούμε, και τα κριτήρια της ιεράρχησης των προτεραιοτήτων μας είναι σαφώς διατυπωμένα, και επιδιώκουμε, με σημαντική επιτυχία, τη μεγαλύτερη δυνατή αποτελεσματικότητα για το κάθε ευρώ που επενδύουμε στον αθλητισμό.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, ενώ οι επιχορηγούμενοι φορείς από την ΓΓΑ δικαίως διαμαρτύρονται για τον περιορισμό των πόρων, κανείς δεν μιλά για άδικη αντιμετώπιση.
Με λίγα λόγια: σε μια δύσκολη καμπή στηρίζουμε ουσιαστικά τον ελληνικό αθλητισμό, ο οποίος συνεχίζει να μας προσφέρει διακρίσεις. Με απόλυτο σεβασμό στα χρήματα των Ελλήνων, με απόλυτο σεβασμό στο κοινωνικό αγαθό του αθλητισμού.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά διεκδικούμε, και κερδίζουμε, πρόσθετες πιστώσεις στο βαθμό που η δημοσιονομική βελτίωση το επιτρέπει: για το 2013 εξασφαλίσαμε συμπληρωματική πίστωση 9 εκ. ευρώ και άλλα σχεδόν 13 εκ. για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης εποπτείας ΓΓΑ.
Σε ό,τι αφορά δε τα προγράμματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στο πλαίσιο της Άθλησης για Όλους εξασφαλίσαμε συμπληρωματική πίστωση ύψους 1,5 εκ. ευρώ για την εξόφληση των προγραμμάτων του 2010-2011 και του 2011-2012.
Αντίστοιχη πίστωση διασφαλίσαμε και για τον αθλητισμό των ατόμων με αναπηρία,
όπως θα εκθέσω παρακάτω.
Με λίγα λόγια, για το 2013 από τα 47,9 εκ ευρώ που είχαμε διαθέσιμα αρχικά, οι πιστώσεις της κατηγορίας μεταβιβαστικών δαπανών του Προϋπολογισμού της ΓΓΑ ανήλθαν τελικά στα 75,5 εκ. ευρώ.
Αντιστοίχως, για τη φετινή χρονιά, οι πιστώσεις στην κατηγορία μεταβιβαστικών – επιχορηγήσεων ήταν αρχικά όσες και πέρσι, δηλαδή 47,9, ενώ ήδη εξασφαλίσαμε συμπληρωματική πίστωση 2 εκ. ευρώ, η οποία θα διεκδικήσουμε να αυξηθεί ακόμη περισσότερο τους επόμενους μήνες μετά και την τυπική επικύρωση της θετικής πορείας της οικονομίας.
Παράλληλα, διεκδικούμε δυναμικά εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης:
-από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την κατασκευή και συντήρηση αθλητικών υποδομών,
-από το ΕΣΠΑ και το ΣΕΣ για την υλοποίηση έργων ενεργειακής αναβάθμισης που θα μειώσουν σημαντικότητα τα λειτουργικά κόστη των εγκαταστάσεων,
-από ευρωπαϊκά προγράμματα όπως το Horizon 2020 και το Erasmus +.
Και βεβαίως, επιδιώκουμε διαρκώς την αύξηση της αποτελεσματικότητας των δράσεών μας.
Σε ό,τι αφορά τώρα τις Ομοσπονδίες: όπως βεβαίως γνωρίζετε, το υφιστάμενο μοντέλο λειτουργίας πολλών Ομοσπονδιών έπρεπε να αλλάξει ούτως ή άλλως, ανεξαρτήτως οικονομικής κρίσης και μνημονίου.
Δεν είναι λογικό, από τις επιχορηγήσεις 1/3 να πηγαίνει σε μισθοδοσίες και λειτουργικά κόστη, 1/3 να πηγαίνει σε υποχρεώσεις από παρελθούσες χρήσεις και μόλις το 1/3 να φτάνει εντέλει στα σωματεία, στους αθλητές, στην ανάπτυξη του αθλητισμού. Και εδώ να επισημάνω ότι για την κατάσταση αυτή πολλές σημερινές διοικήσεις των Ομοσπονδιών δεν ευθύνονται, καθώς τους φορτώθηκε προσωπικό σε προηγούμενες περιόδους παρά τη θέλησή τους.
Τι έχετε άραγε να πείτε για το γεγονός ότι μεγάλη Ομοσπονδία έχει συσσωρεύσει μόνο προς το ΟΑΚΑ χρέη ύψους 730 χιλιάδων ευρώ; Και μάλιστα, αυτά τα χρέη δεν δημιουργήθηκαν τώρα, που οι πόροι είναι περιορισμένοι, αλλά σε μεγάλο βαθμό από τις εποχές που οι επιχορηγήσεις ήταν μεγάλες.
Χρειάζεται λοιπόν, ούτως ή άλλως εξορθολογισμός, και είμαστε έτοιμοι και πρόθυμοι να παράσχουμε κάθε δυνατή βοήθεια προς τούτο στις Ομοσπονδίες.
Σε ό,τι αφορά τα Προγράμματα Άθλησης για Όλους, υπενθυμίζω πως για την περίοδο 2013-2014 εγκρίναμε 5.660 σχετικά τμήματα σε ΟΤΑ Α και Β’ βαθμού καθώς και οι θέσεις για την πρόσληψη από τους ΟΤΑ 1.364 πτυχιούχων φυσικής αγωγής με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Βεβαίως, εκ του νόμου 4151/13 προβλέπεται, για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας η δυνατότητα συμμετοχής από τους ωφελούμενους πολίτες με αντίτιμα πάντως σημαντικά χαμηλότερα από τα αντίστοιχα που καταβάλλονται σε ιδιωτικά γυμναστήρια και αντίστοιχες πρωτοβουλίες. Στόχος μας σε κάθε περίπτωση είναι η αδιάλειπτη παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους αθλούμενους, και αυτό τον στόχο υπηρετούμε με συνέπεια.
Σε ό,τι αφορά τον αθλητισμό των ατόμων με αναπηρία, η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού τον στηρίζει έμπρακτα και ουσιαστικά. Υπενθυμίζω ότι, τον Δεκέμβριο του 2013, εξασφαλίσαμε και χορηγήσαμε το ποσό των 6,3 εκ ευρώ στους αθλητές με αναπηρία και τους προπονητές τους με το οποίο εξοφλήθηκαν απλήρωτες οικονομικές επιβραβεύσεις που αφορούσαν διακρίσεις του 2009, του 2010 και του2011.
Επισημαίνω δε ότι ενώ το 2012, έτος Παραολυμπιακών Αγώνων, η Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή και οι τρεις αθλητικές ομοσπονδίες ατόμων με αναπηρία επιχορηγήθηκαν με 1,95 εκ. ευρώ, το 2013 επιχορηγήθηκαν με 1,57 εκ. ευρώ. Παράλληλα, τα αθλητικά σωματεία ατόμων με αναπηρία έλαβαν για το 2012 επιχορήγηση 400 χιλιάδων ευρώ, ενώ εκκρεμεί η επιχορήγηση του έτους 2013, η οποία πρόκειται να ρυθμιστεί σύντομα.
Σε ό,τι αφορά τις αθλητικές εγκαταστάσεις: Επισημαίνω πρώτα απ’ όλα ότι στην ευθύνη της ΓΓΑ είναι τα 15 Εθνικά Αθλητικά Κέντρα, ανά ολόκληρη τη χώρα το ΣΕΦ και το ΟΑΚΑ. Παρά το γεγονός αυτό, όπως ανέφερα και παραπάνω, η ΓΓΑ συνδράμει ουσιαστικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, εκτελώντας έργα με πόρους από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων σε εγκαταστάσεις ιδιαίτερης σημασίας και στις περιπτώσεις όπου επείγει η προσαρμογή των εγκαταστάσεων στις ισχύουσες προδιαγραφές.
Επίσης, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, υπογράφει προγραμματικές συμβάσεις για την εκτέλεση έργων σύμφωνα πάντα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Υπενθυμίζω ακόμη ότι με τη νομοθετική πρωτοβουλία που προωθήσαμε σε συνεργασία με τον συνάδελφο κ. Καλαφάτη, ρυθμίζονται οι αυθαιρεσίες στις αθλητικές εγκαταστάσεις, τόσο αρμοδιότητας ΓΓΑ, όσο και ΟΤΑ, πράγμα που αποτελούσε και προϋπόθεση για την εκτέλεση σημαντικών έργων συντήρησης, όπως αυτά που αφορούν την στέγη Καλατράβα στο ΟΑΚΑ. Ειδικά για το έργο αυτό, βρισκόμαστε σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής ώστε να καλυφθεί από πόρους του ΠΔΕ το κόστος και να προχωρήσουν γρήγορα οι σχετικές διαδικασίες.
Σε ό,τι αφορά την σύνδεση του αθλητισμού με την εκπαιδευτική διαδικασία είμαστε σε στενή συνεργασία με το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, τόσο στο πλαίσιο της γνωμοδοτικής Κεντρικής Επιτροπής Αθλητικών Τάξεων, όσο και στο επίπεδο της πολυμερούς διαβούλευσης με την ΕΟΕ,
τις επιμέρους Αθλητικές Ομοσπονδίες και άλλους φορείς, όπως το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Σε ό,τι αφορά το ΕΣΚΑΝ, έχουμε υπογράψει Υπουργική Απόφαση με την οποία η χρηματοδότηση του για το 2014 συμπληρώνεται από τον Προϋπολογισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και φτάνει τις 233.000 ευρώ, το ποσό δηλαδή που αιτήθηκε ο οργανισμός.
Σε ό,τι αφορά τον επαγγελματικό αθλητισμό, σας υπενθυμίζω ότι η πολιτεία δεν χρηματοδοτεί καμία δραστηριότητα επαγγελματικού αθλητισμού, παρά μόνο παρέχει το πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτός λειτουργεί. Η Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού, όπως οφείλει, ζητά την φορολογική ενημερότητα από τις ΠΑΕ και τις ΚΑΕ, η οποία είναι και η προϋπόθεση της συμμετοχής τους στις εθνικές διοργανώσεις.
Η είσπραξη των βεβαιωμένων χρεών είναι αρμοδιότητα των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, βάσει τη διαδικασίας που προβλέπει ο νόμος.
Το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο συνεπώς τηρείται. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν τα περιθώρια και η ανάγκη να προσαρμόσουμε και να επικαιροποιήσουμε το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο.
Η πρόσκληση που έχω απευθύνει σε όλες τις δημοκρατικές πολιτικές δυνάμεις παραμένει πάντα εν ισχύι: είναι πιστεύω χρέος μας να συμβάλουμε όλοι με ειλικρίνεια και εποικοδομητικότητα στην προετοιμασία του νέου αθλητικού νόμου ώστε αυτός να αντιμετωπίζει με συνολικό πνεύμα και αποτελεσματικότητα όλα τα ζητήματα που αφορούν τον αθλητισμό στην πατρίδα μας.
Και βεβαίως, στο αμέσως προσεχές διάστημα θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε διεξοδικά τα ζητήματα και τις προτάσεις στο πλαίσιο της αρμόδιας Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Βεβαίως, οι θεσμικές παρεμβάσεις δεν περιορίζονται στην προετοιμασία του νέου αθλητικού νόμου:
Σας υπενθυμίζω πως, λίγες μέρες πριν, υπέγραψα την συγκρότηση του Ελεγκτικού Συμβουλίου, το οποίο απαρτίζεται από υπαλλήλους της ΓΓΑ, ΠΕ και ΤΕ Οικονομικών,
και του Υπουργείου Οικονομικών για να προχωρήσει στους προβλεπόμενους βάσει των σχετικών διατάξεων ελέγχους.
Παράλληλα, συγκροτήσαμε το Εθνικό Συμβούλιο Αθλητικού Σχεδιασμού, που είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για την χάραξη μιας μακρόπνοης στρατηγικής για τον αθλητισμό. Με συγκεκριμένες δράσεις που προωθούμε, στοχεύουμε στην περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας, με την ανάπτυξη συγκεκριμένων αντικειμενικών αλγορίθμων που θα συνδέουν την κρατική επιχορήγηση με την σκληρή δουλειά και τις διακρίσεις καθώς και τις δυνατότητες ανάπτυξης των αθλημάτων μεταξύ του πληθυσμού και ιδίως των παιδιών και των νέων ανθρώπων.
Άφησα για το τέλος το όντως σημαντικό ζήτημα της βίας. Αφενός, οφείλω να ομολογήσω πως δεν αντιλαμβάνομαι τι ακριβώς εννοείτε όταν λέτε στο κείμενο της Επερώτησής σας ότι ο τελευταίος σχετικός νόμος «υποβάθμισε τις ελευθερίες των πολιτών που επισκέπτονται χώρους αθλητισμού».
Κι εδώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οφείλετε να τοποθετηθείτε ανοιχτά: Είστε αντίθετοι με την αυστηροποίηση των ποινών για τις παραβατικές συμπεριφορές εντός γηπέδου; Είστε αντίθετοι με την χρήση καμερών, με αυστηρές βεβαίως δικλείδες για την προστασία της ιδιωτικότητας, προκειμένου να εντοπίζονται όσοι διαπράττουν αδικήματα; Είστε αντίθετοι με τη δυνατότητα της πολιτείας να απαγορεύει τις μετακινήσεις οργανωμένων οπαδών εκεί όπου η αστυνομία και η ΔΕΑΒ προειδοποιούν ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα πρόκλησης βίαιων επεισοδίων;
Το ξέρω καλά ότι μερικές φορές γίνομαι δυσάρεστος κάθε φορά που σύμφωνα με τις εισηγήσεις της αστυνομίας και της ΔΕΑΒ απαγορεύω με απόφασή μου τη μετακίνηση οργανωμένων οπαδών.
Όμως προτιμώ να είμαι δυσάρεστος, από το να θέσω σε κίνδυνο αθλητές, διαιτητές,
παράγοντες και φιλάθλους.
Στο πλαίσιο αυτό έχουμε μαζί με τον Υπουργό Πάνο Παναγιωτόπουλο αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών, από συστάσεις στους διαιτητές να μη διστάζουν να διακόπτουν τους αγώνες σε περιπτώσεις ρίψης αντικειμένων ή άλλων αντιαθλητικών εκδηλώσεων, -μέχρι συσκέψεις με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, -αλλά και αιφνιδιαστικές επισκέψεις σε στάδια για να διαπιστώσω ο ίδιος τα μέτρα ασφαλείας που έχουν ληφθεί.
Μάλιστα, έχω καθιερώσει κάθε εβδομάδα σύσκεψη για εκτίμηση της κατάστασης
των προγραμματισμένων αγώνων με τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, της ΔΕΑΒ της Σούπερ Λιγκ, της ΕΠΟ, και της Ελληνικής Αστυνομίας.
Η αντιμετώπιση των φαινομένων βίας είναι στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας και οι εντολές του Πρωθυπουργού είναι δεδομένος. Και τον στόχο αυτό τον επιδιώκουμε με μια ευρεία δέσμη μέτρων, όπως αρμόζει άλλωστε σε ένα περίπλοκο και πολυδιάστατο κοινωνικό πρόβλημα. Αναφέρω επιγραμματικά:
-δράσεις πρόληψης, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης
-θεσμικές αλλαγές μέσα από τον νέο αθλητικό νόμο
-λήψη άμεσων δράσεων όπου υπάρχει ανάγκη.
Και βεβαίως, στο πλέγμα αυτό των μέτρων, θεωρώ αυτονόητη την προώθηση της υλοποίησης των έργων των συστημάτων εποπτείας των αθλητικών εγκαταστάσεων και ελέγχου της πρόσβασης σ’ αυτές, καθώς και του ηλεκτρονικού, εισιτηρίου, με την αντιμετώπιση των εκκρεμοτήτων που παραμένουν.
Σ’ αυτή την κοινή προσπάθεια, βεβαίως, η συμβολή σας με συγκεκριμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις είναι περισσότερο από καλοδεχούμενη.
Όμως, θέλω να τονίσω την ανάγκη για συγκεκριμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις.
Γιατί δυστυχώς, αυτό που προκύπτει τουλάχιστον από το κείμενο της Επερώτησης που καταθέσατε και την συζήτηση μέχρι σήμερα, είναι ότι συγκεκριμένες προτάσεις δεν διαθέτετε. Επιτρέψτε μου εδώ να διαβάσω μια πρόταση από το κλείσιμο του κειμένου της Επερώτησής σας: «Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται για ένα σύστημα φυσικής αγωγής και αθλητισμού ενιαίο, κοινωνικό και δημοκρατικό, με σαφή πολιτικά, κοινωνικά και ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά».
Ο βερμπαλισμός, το να αραδιάζουμε το ένα επίθετο μετά το άλλο (γιατί τι αλήθεια σημαίνει «αθλητισμός με σαφή πολιτικά χαρακτηριστικά»;) πλέον δεν πείθει κανέναν.
Οι πολίτες που μας παρακολουθούν καταλαβαίνουν πως ούτε είναι εφικτό να επιστρέψουμε μαγικά στην οικονομική ευχέρεια που είχαμε πριν από την κρίση, ούτε πολύ περισσότερο τα υπαρκτά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αθλητισμός θα επιλύονταν αν απλώς ξοδεύαμε περισσότερα χρήματα. Αυτή η λογική έχει δοκιμαστεί και έχει αποτύχει.
Αυτό που χρειάζεται ο αθλητισμός, αυτό που απαιτούν οι Έλληνες, είναι διαφάνεια, δικαιοσύνη και αποτελεσματικότητα σε όλες τις δράσεις του κράτους. Σε αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, και με τη βαθιά πεποίθηση ότι πεδία όπως ο πολιτισμός και ο αθλητισμός είναι προνομιακά πεδία συνεννόησης και δημιουργικής σύνθεσης, σας καλώ να συνεργαστούμε εποικοδομητικά τόσο στο πλαίσιο της προετοιμασίας του νέου αθλητικού νόμου, όσο και για την αντιμετώπιση των υπαρκτών προβλημάτων του ελληνικού αθλητισμού.
Β. Δευτερολογία
Στην πρωτολογία μου, σας ανέπτυξα τους άξονες της πολιτικής που εφαρμόζουμε στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για τον αθλητισμό.
Κατ’ αρχάς, αναγνωρίζουμε ότι οι πόροι είναι περιορισμένοι. Αναζητούμε, αγωνιζόμαστε και πιστεύω ότι θα κερδίσουμε κερδίζουμε πρόσθετη χρηματοδότηση. Όμως είναι δεδομένο ότι δεν έχουμε την ευχέρεια που υπήρχε στο παρελθόν.
Η στόχευσή μας λοιπόν είναι η αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και δικαιοσύνη στην διαχείριση μέχρι και του τελευταίου ευρώ που προέρχεται από το υστέρημα των Ελλήνων πολιτών.
Η δράση μας έχει τρεις αναφορές:
Πρώτον, αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα που έρχονται από το παρελθόν. Μόνο για τελεσίδικα βεβαιωμένες οφειλές της παλιάς ΕΥΔΕ καταβάλαμε πέρσι 2,3 εκατομμύρια ευρώ. Στο ίδιο πνεύμα, αναφέρω ξανά την επίλυση του προβλήματος των αυθαίρετων εγκαταστάσεων, τα έργα συντήρησης και ολοκλήρωσης υποδομών,
την καταβολή των πριμ σε πρωταθλητές και διακριθέντες αθλητές με αναπηρία, αλλά και την επιχορήγηση αθλητικών σωματείων που είχε να γίνει από το 2009 – μια κίνηση με σημειολογία στήριξης του κυττάρου του αθλητισμού που είναι τα σωματεία.
Δεύτερον, αντιμετωπίζουμε τα έκτακτα προβλήματα που ανακύπτουν στο παρόν.
Δώσαμε λύση στο θέμα της κινητικότητας των διακριθέντων αθλητών που υπηρετούν στο Δημόσιο. Εξασφαλίζουμε εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης -για την υλοποίηση έργων υποδομής και συντήρησης αθλητικών εγκαταστάσεων και για την διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του ΕΣΚΑΝ.
Τρίτον, προετοιμάζουμε το μέλλον. Με την προετοιμασία του νέου αθλητικού νόμου, που θα δώσει θεσμικές λύσεις σε πολλές από τις υπαρκτές δυσλειτουργίες που αντιμετωπίζει σήμερα ο αθλητισμός μας, με την ενεργοποίηση του ΕΣΑΣ που θα συμβάλει σε έναν πιο αποτελεσματικό, ακόμα πιο διαφανή και αντικειμενικό σχεδιασμό της αθλητικής μας πολιτικής.
Βεβαίως, τα προβλήματα είναι πολλά και πολύπλοκα, και αρκετά μετράνε δεκαετίες. Όμως δεν επιλύονται με άκοπη ρητορική. Χρειάζονται συγκεκριμένες, ρεαλιστικές προτάσεις. Προτάσεις που, για παράδειγμα, θα αντιμετωπίζουν ταυτόχρονα το πρόβλημα της βίας σε όλες του τις διαστάσεις, χωρίς να παραγνωρίζουν ότι η πρόληψη και η καταστολή, βεβαίως με πλήρη σεβασμό στα ατομικά δικαιώματα και τις ελευθερίες, είναι αδιαχώριστες.
Ή, για να αναφέρω ένα άλλο παράδειγμα, θα λαμβάνουν υπόψη τους, όταν μιλάμε για τον επαγγελματικό αθλητισμό, τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας, τους όρους και τις προϋποθέσεις για να μετέχουμε στις διεθνείς διοργανώσεις, αλλά και την απόλυτη ανάγκη για τήρηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου και για σεβασμό στις διαδικασίες της δικαιοσύνης.
Ομολογώ ότι δεν περιμένω από ένα κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μιλά, σ’ αυτήν ειδικά την συνθήκη, για χάρισμα χρεών σε ΠΑΕ και ΚΑΕ, όταν ο νόμος εφαρμόζεται κατά γράμμα, ή να διατυπώνει βαριές κατηγορίες, χωρίς να τις στοιχειοθετεί, απλώς για τη δημιουργία πρόσκαιρων εντυπώσεων. Αν έχετε κάποιες άλλες προτάσεις, για νόμους που θα λειτουργήσουν αναδρομικά, ή για να βάλουμε στην άκρη τη νομιμότητα για χάρη της πρόσκαιρης σκοπιμότητας, πείτε το καθαρά.
Σε κάθε περίπτωση, η ευκαιρία να συμβάλετε εποικοδομητικά και ουσιαστικά στη βελτίωση της σημερινής κατάστασης είναι ανοιχτή:
Ελάτε με τις συγκεκριμένες προτάσεις σας για να δουλέψουμε μαζί για τον αθλητισμό που, παρά τις υπαρκτές μας διαφορές, που είναι θεμιτές σε άλλους τομείς, τον αντιμετωπίζουμε ως κοινωνικό αγαθό, όπως επιτάσσει και το Σύνταγμα της χώρας.
Στόχος μας, το ξέρετε κι ας μην το παραδέχεστε, δεν είναι – κι εδώ σταχυολογώ από το κείμενο που καταθέσατε – ούτε η απαξίωση του αθλητικού αντικειμένου, ούτε ο ξαφνικός θάνατος του ερασιτεχνικού αθλητισμού, ούτε η διάλυση της ΓΓΑ, ούτε η απόσυρση του κράτους από την χρηματοδότηση του αθλητισμού, ούτε πολύ περισσότερο το να μετατραπεί η άθληση από δημόσιο αγαθό σε προϊόν πολυτελείας για λίγους. Πρέπει να είναι κανείς είτε σαδιστής είτε εγκληματίας για να έχει τέτοιους στόχους! Τι είναι αυτά που λέτε λοιπόν;
Στόχος μας είναι ένας: να διαχειριστούμε όσο γίνεται καλύτερα την συγκυρία, στηρίζοντας με τον αποτελεσματικότερο δυνατό τρόπο τον ελληνικό αθλητισμό σε όλα τα επίπεδα, και να προετοιμάσουμε την επόμενη μέρα ώστε αυτή να είναι ουσιαστικά καλύτερη.
Αφήστε λοιπόν τέτοιες κενού νοήματος ρητορικές εξάρσεις – όχι μόνο δεν βοηθάνε την εθνική υπόθεση να βγούμε από την κρίση όρθιοι και μια ώρα αρχύτερα, αλλά δεν εξυπηρετούν ούτε καν τις μικροκομματικές στοχεύσεις που τις υπαγορεύουν.
Υπάρχουν πολλά και σημαντικά που έχουμε να πετύχουμε για τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.